LIEVE VERSCHUIER

Rotterdam 1627 – 1686

Een Rotterdamse zeebeeldhouwer en schilder.

Een uitstekende schilder van dageraadscènes, scheepvaart en water, en een goede beeldhouwer.

Biografie van Lieve Verschuier

Lieve Pieterszoon Verschuier was de zoon van de Rotterdamse houtsnijder Pieter Cornelis Verschuier, die voor de Rotterdamse Admiraliteit werkte. Lieve volgde aanvankelijk het beroep van zijn vader maar vertrok na een tijdje naar Amsterdam, waar hij voor 1652 enige tijd woonde. Hij oefende met schilderen om zijn liefde voor schepen te tonen. Mogelijk trainde hij in het nabijgelegen Weesp bij Simon de Vlieger, die in die periode ook Willem van de Velde de Jongere doceerde. Rond 1653 reisde hij met de Utrechtse portretschilder Johan van der Meer naar Italië. Hij was in 1656 teruggekeerd naar Rotterdam, waar hij trouwde met Catharina Akershoeck en waar hij de rest van zijn leven zou blijven. In 1674 werd Verschuier net als zijn vader de officiële beeldhouwer en schilder van de Rotterdamse Admiraliteit, en in 1678 was hij decaan van het Rotterdamse gilde voor hout- en steenhouwers.

De schilder en beeldhouwer werd op 17 december 1686 begraven in de Franse kerk in Rotterdam.

Artistieke Stijl en Invloeden

Typerend is de manier waarop hij de golven op het wateroppervlak schildert en de toppen markeert met minutieus weergegeven streepjes licht. Het gevoel van uitgestrektheid terwijl het oog over de eindeloze uitgestrektheid van de zee reist, is overweldigend

Verschuier staat bekend om zijn rustige haven- en estuariumgezichten waarin hij meestal de ondergaande zon opnam waaruit een krachtig en sterk geconcentreerd licht evolueert. Verschuier’s palet van zilvergrijs, verlicht door schaarse vleugjes blauw tussen de wolken, drukt deze dramatische lading van het kustbeeld uit. De zeegezichten van Verschuier zijn vaak vergeleken met Claude Lorrain, wiens werk hij tijdens zijn Italiaanse verblijf moet hebben gestudeerd. Hoewel de landschappen van Lorrain opzettelijk een idyllisch gevoel van schoonheid smeden, blijft Verschuier een echte waarnemer van de natuur.

Kunstwerken

De walvisvaarder ‘Prins Willem’ op de Nieuwe Maas bij Rotterdam

Olieverf op doek, 95 x 140 cm.

Gesigneerd op sloep rechtsonder: L.Verschuier

Herkomst: Verenigd Koninkrijk, particuliere collectie

Kunstwerken

Jachten voor anker, uitzicht op Rotterdam en de Boompjes daarbuiten

Olieverf op doek, 87,7 x 160,8 cm.

Gesigneerd op een spar linksonder: L. VERSCHUUR en gedateerd op de achtersteven van een staatsjacht: 1663

Herkomst: Europese privécollectie

Kunstwerken

Ontvangst van vooraanstaande bezoekers in de Oude Hoofdpoort in Rotterdam

Olieverf op paneel, 46,9 x 99 cm

ex collectie Rob Kattenburg 

Aangekocht door het Maritiem Museum Rotterdam

Kunstwerken

Scheepvaart op de Maas bij Rotterdam met ondergaande zon. Links een fluit en rechts de ‘Boompjes’ en een Admiraliteitsjacht

Olieverf op doek, 118,4 x 183,3 cm.

Onduidelijk gesigneerd op binnenschip lager midden

 Zijn werk kenmerkt zich door fascinerende, bijna on-Nederlandse zeegezichten, met poëtische wolkenformaties en oogverblindende zonsondergangen. Er hangt ook altijd een pittoreske sfeer in de weergave van zeeslagen. Op zijn eigen manier droeg hij bij aan de ontwikkeling van de mariene schilderkunst. Zijn werk onderscheidt zich van dat van zijn tijdgenoten door een ander kleurgebruik en sterkere contrasten.

Tentoonstellingen en Collecties

Tentoongesteld: Tentoonstelling van Nederlandsche zee- en riviergezichten uit de XVIIde eeuw, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 1945-12-22 – 1946-02-03, p. 35; cat.nr. 71; Rotterdam, Kunsthal, Zoet & Zout – Water en de Nederlanders, 14 februari – 10 juni 2012.

Verder Lezen en Bronnen

Literatuur:

-A. J. Hoving, Nicolaes Witsens Scheeps-Bouw- Kunst Open Gestelt, 1994 Franeker, pp. 331-332, ill. p. 331; Scheepsgeschiedenis 23, zie. p. 30 fig. 8.

-P. Dekker & R.Eggink, De walvisvaarder Prins Willem op de Nieuwe Maas bij Rotterdam. Een schilderij door Lieve Pietersz. Verschuier. Amsterdam 1989.

– L.B. Bol, Die Holländische Marinemalerei des 17. Jahrhunderts. Braunschweig 1974.

Beknopte catalogus van olieverfschilderijen in het National Maritime Museum London, [tent. cat.]Nationaal Maritiem Museum 1988.

– J. Giltaij & J. Kelch. Lof der Zeevaart, De Hollandse zeeschilders van de 17e eeuw. Museum Boymans van Beuningen Rotterdam/ Gemäldegalerie Berlijn, 1996-97.

Rotterdamse meesters in de Gouden Eeuw, [tent.cat.] Rotterdam, Historisch Museum 1994.

-F.C. Willis, Die Niederländische Marinemalerei. Leipzig 1911.

https://www.rijksmuseum.nl/collectie/SK-C-253

https://www.rijksmuseum.nl/collectie/SK-A-2858

https://www.boijmans.nl/collectie/kunstenaars/18933/hendrik-vroom

https://www.franshalsmuseum.nl/nl/artiest/hendrick-vroom/

https://www.britishmuseum.org/collection/term/BIOG50034

https://www.scheveningentoenennu.nl/strandschilders/16001700/vroom/index.html

https://www.zeeuwsmuseum.nl/collectie/zeeland-tapijten/br72-009-wandtapijt-slag-bij-lillo

https://www.britishmuseum.org/collection/term/BIOG49663

https://www.boijmans.nl/collectie/kunstenaars/18451/lieve-verschuier

 

Conclusie

Zijn maritieme werken worden tegenwoordig gewaardeerd om hun historische waarde die de kunst van de scheepsbouw in de 17e eeuw illustreert.

Helaas is er niets bewaard gebleven van het prachtige houtsnijwerk dat Lieve voor de Rotterdamse Admiraliteit moet hebben geproduceerd. We kennen zo’n vijfenzeventig van zijn schilderijen.

De meest opvallende daarvan zijn scènes van schepen in de schemering met poëtische wolken en wolkenformaties en oogverblindende zonsondergangen die hier aan doen denken aan.

Hij wordt algemeen beschouwd als de belangrijkste Rotterdamse zeeschilder.

Via deze pillar page hopen we u een uitgebreid inzicht te hebben gegeven in het leven, de invloeden en de opmerkelijke creaties van deze uitstekende schilder.