EEN SELECTIE VAN VERKOCHTE WERKEN

Paintings

The collection consists of Dutch and Flemish paintings from the 17th, 18th and 19th centuries with shipping and cartography as subjects. Below is an overview of some of the works currently available.

Drawings

The collection consists of Dutch and Flemish drawings from the 17th, 18th and 19th centuries on shipping and cartography. Below is an overview of some of the works currently available.

Prints & books

The collection consists of Dutch and Flemish graphics & books from the 17th, 18th and 19th centuries on shipping and cartography. Below is an overview of some of the works currently available.

Schilderijen

HENDRICK CORNELISZ VROOM -Storm één van een paar van twee

(1562 – Haarlem-1640)

Storm

Olieverf op doek, 98 x 183 cm

Gesigneerd: l. c. op 1e vlag: VROOM

Gedateerd: r. c. op 2e vlag: 1629

Herkomst:Frankrijk, particuliere verzameling

Een van een paar van twee. De kalme zee was in bruikleen bij het Nationaal Archief.

De storm was in bruikleen bij het Singer Museum voor de tentoonstelling ‘Weer en wind. Avercamp tot Willink (03.09.2019 t/m 05.01.2020)

Beide gesigneerd en gedateerd: VROOM 1629

Voor uitgebreide informatie zie: Brochure A very rare pair of Seascapes by HENDRICK CORNELISZ VROOM (1566 – Haarlem – 1640), Rob Kattenburg BV 2017

Vroom, A very rare pair of Seascapes, Calm and Tempest 2

 

HANS SAVERY I – DE OOSTINDIËVAARDER ‘AMSTERDAM’ EN ANDERE OORLOGSSCHEPEN OP ZEE, ca. 1600

( Kortrijk  ca. 1564 – na 1622  Haarlem )

De oostindiëvaarder ‘Amsterdam’ en een groot aantal Amsterdamse oorlogsschepen op zee, ca. 1600

Olieverf op paneel, 87.5 x 156 cm
Gesigneerd op baal m.o.: H. Savery

Literatuur: ; J. van Vliet, Willem van de Velde & Zoon, [tent. cat.] Amsterdam: Het Scheepvaartmuseum, 2021, pp. 93-95

Voorheen collectie van Rob Kattenburg

Aangekocht door het Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam

2002, Hans Savery the Elder – An extremely rare and important marine painting – The Dutch East Indiaman AMSTERDAM together with several Amsterdam man-of-war in stormy weather

HENDRICK CORNELISZ. VROOM – Een Spaans galjoen in gevecht met twee Nederlandse schepen

(Haarlem 1566 – 1640)

Een Spaans galjoen in gevecht met twee Nederlandse schepen

Olieverf op paneel, 42.5 x 64 cm

Gesigneerd in vlag midden rechts: VROOM

Herkomst: Nederlandse particuliere collectie

Voorheen de collectie van Rob Kattenburg

Ontdek meer over Hendrick Cornelisz Vroom in zijn biografie.

HENDRICK CORNELISZ. VROOM – STRANDGEZICHT MET ZICHT OP SCHEVINGEN

(Haarlem 1566 – 1640)

Strandgezicht met zicht op Scheveningen

Olieverf op paneel, 36.6 x 62.4 cm

Gesigneerd en gedateerd op het drijfhout rechtsonder: Vroom 1623

Herkomst: Netherlands, J. van Duijvendijk, Scheveningen, 1963

Voorheen Collectie Rob Kattenburg

Literature: L J. Bol, Die Hollandische Marinemalerei des 17. Jahrhundert, Brunswijk, 1973, p. 13, note 27; M. Russell, Visions of the Sea; Hendrick C. Vroom and the Origins of Dutch Marine Painting, Leiden, 1983, p. 155, fig. 138a; J. Giltaij en J. Kelch, Lof der Zeevaart, De Hollandse zeeschilders van de 17de eeuw, Rotterdam, 1996, pp. 90-1, no. 5, ïllustrated.

HENDRICK CORNELISZ. VROOM – Nederlandse en Spaanse oorlogsbodems in volle zee

(Haarlem 1566 – 1640)

Nederlandse en Spaanse oorlogsschepen op open zee

Olieverf op doek, 125 x 255 cm

Gesigneerd op achtersteven midden rechts: VROOM

Gedateerd: ca. 1628

Herkomst: Particuliere collectie, Amsterdam; bruikleen aan Westfries Museum, Hoorn, 1999-2011

Literatuur: Briels,Vlaamse schilders en het begin van Hollands Gouden Eeuw : 1585 – 1630, Antwerpen 1997, p. 177 (ill. 264); R.B. Prud’homme van Reine, Symbolische uitbeelding van de overwinningen van Jan Pieterszoon Coen op de Spanjaarden en Portugezen: een schilderij van Hendrick Corneliszoon Vroom, Amsterdam 1998.

Ex collectie Rob Kattenburg

Aangekocht door Peabody Essex Museum, Salem, USA

Ontdek meer over Hendrick Cornelisz Vroom in zijn biografie

HENDRICK CORNELISZ. VROOM – KALME ZEE

(1566 – Haarlem-1640)

Een kalme zee

Olieverf op doek, 98 x 183 cm

Gesigneerd: midden, op de 2e vlag: VROOM                                                                                       

Gedateerd: rechts van het midden, op de 3e vlag: 1629

Provenance: particuliere collectie Frankrijk.

Één van een paar van twee.

Beide gesigneerd en gedateerd: VROOM 1629

Tentoongesteld: De ‘kalme zee’ werd in bruikleen gegeven aan het Nationaal Archief, Den Haag voor de VOC tentoonstelling. (24.02.2017 -24.06.2018)

Daarnaast werd het schilderij ook in bruikleen gegeven aan de Koninklijke bibliotheek van België, Brussel voor de expositie ‘Breughel in zwart-wit’. (14.10.2019 t/m 16.02.2020)

Vroom, A very rare pair of Seascapes, Calm and Tempest 2

 

TOEGESCHREVEN AAN CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN-DE BRAND VAN AMSTERDAM IN 1597

(ca. 1575 – Haarlem – 1633)

De brand van Amsterdam in 1597 bij de oude Sint Antoniuspoort, Gezien vanaf het IJ

Oilieverf op paneel, 41.5 x 95.7 cm
Circa 1610

Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie

Eén uit een set van vier panelen

Deze nieuwe toevoeging aan het oeuvre van Cornelis Cleasz van Wieringen is een belangrijke ontdekking. Het is uiterst zeldzaam dat de vier panelen na 400 jaar nog bij elkaar zijn.

CORNELIS CLAESZ. VAN WIERINGEN -DE SLAG OM GIBRALTAR, APRIL 25, 1607

(Haarlem ca. 1575 – 1633)

Zeeslag bij Gibraltar, 25 april 1607

Olieverf op paneel, 48.6 x 114.8 cm.

Aangekocht door het Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam

Tentoongesteld: Amsterdam, Scheepvaartmuseum, en Den Haag, Het Mauritshuis, Terugzien in Bewondering, 1982, nr. 95 Rotterdam, Museum Boymans van Beuningen en Berlijn. Gemäldegalerie im Bodesmuseum, Lof der Zeevaart. De Hollandse zeeschilders van de 17e eeuw, 1996-97, cat. no. 10

Ex collectie Rob Kattenburg

Literatuur:
L.J. Bol, Die Holländische Marinemalerei des 17. Jahrhunderts, Brunswick, 1973, p.30.
The Hague, The Mauritshuis, Terugzien in Bewondering, 1982, pp. 232-3, cat. no. 95.
M. Russel, Visions of the Sea. Hendrick C. Vroom and the origins of the Dutch marine Painting, Leiden, 1983, p.202, note 2.
G.S. Keyes, et. al., Mirror of Empire. Dutch Marine art of the seventeenth Century, The Hague, 1990, p. 428.
R.J.W.M. Brand, ‘Bedreven in de konst van shepen ende see. De marineschilderkunst van Cornelis Claesz. van Wieringen’, in Antiek, 30, 1995, pp. 201-3, ill. fig. 6.
J. Giltaij and J. Kelch, Lof der Zeevaart, De Hollandse zeeschilders van de 17e eeuw, Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam, 1996-7, pp. 108-9, cat. no. 10, illustrated
S.P. Sigmond and W. Kloek, Naval battles and heroes in the Golden Age (Amsterdam, 2007), p. 39, illustrated, fig. 23.

CORNELIS CLAESZ. VAN WIERINGEN – DE INNAME VAN DAMIETTA VÓÓR 1628

(Haarlem c. 1575 – 1633)

De inname van Damietta, vóór 1628

Olieverf op paneel, 72.6 x 136.5 cm

Gesigneerd op vlag rechtsonder: CORNELIS W

Herkomst: Waarschijnlijk uitgevoerd als modello voor het schilderij in het Hoofdkwartier van de Cluvenierschutterij, Haarlem vóór 1628; Collectie Cl. Vignat, Neuilly, Parijs 1953; bij Galerie Marcus, Parijs 1957; Nederland, particuliere collectie

Literatuur: E.J. Kalf, De ‘Val van Damiate’ of het moer van vergissingen, in: Haerlem jaarboek 1980; W. Loos, Willem Thybaut en een Haarlemse legende op Gouds kerkeglas, 1596, Spiegel Historiael, Vol. 17 (1982) pp. 213-220; W. van Anrooij, Middeleeuwse sporen van de Haarlemse Damiate-legende, 1993; R. J.W.M. Brand, “Bedreven in de konst van schepen ende see”. Cornelis Claesz. van Wieringen en de zeeschilderkunst aan het begin van de zeventiende eeuw, Pijnacker 1995; I. van Thiel-Stroman, Cornelis Claesz van Wieringen, in: Schilderkunst in Haarlem 1500-1850, Gent-Haarlem 2006, p. 343-346; W. Frijhoff, Damiette appropriee, in: Revue du Nord, Vol. 88 no. 364 (jan-mrt 2006), p. 7-42; J.J. van Moolenbroek, De ketting van Damietta, een Haarlems zaagschip en Willem I van Holland. Over de verwoording en standaardisering van een kruistochtmythe, in: Jaarboek voor Middeleeuwse Geschiedenis 14 (2011), Bussum 2012.

a-WIERINGEN-en

 

TOEGESCHREVEN AAN CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN-SCHEPEN IN NOOD VOOR EEN ROTSACHTIGE KUST

(ca. 1575 – Haarlem – 1633)

Schepen in nood voor een rotsachtige kust

Olieverf op paneel, 41.5 x 95.7 cm
Circa 1610

Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie

1 van 4 panelen

Deze nieuwe toevoeging aan het oeuvre van Cornelis Cleasz van Wieringen is een belangrijke ontdekking. Het is uiterst zeldzaam dat de vier panelen na 400 jaar nog bij elkaar zijn.

TOEGESCHREVEN AAN CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN-DE NEDERLANDSE EN ENGELSE VLOOT IN GEVECHT MET OP DE VOORGROND TWEE ZEEMONSTERS

(ca. 1575 – Haarlem – 1633)

De Nederlandse en Engelse vloot in gevecht met op de voorgrond twee zeemonsters

Olieverf op paneel, 41.5 x 95.7 cm

Circa 1610

Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie

Eén uit een set van vier panelen

Deze nieuwe toevoeging aan het oeuvre van Cornelis Cleasz van Wieringen is een belangrijke ontdekking. Het is uiterst zeldzaam dat de vier panelen na 400 jaar nog bij elkaar zijn.

TOEGESCHREVEN AAN CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN- NEDERLANDSE SCHEPEN LADEN HOUT IN EEN NOORDELIJKE HAVEN

(ca. 1575 – Haarlem – 1633)

Nederlandse schepen laden hout in een noordelijke haven (zogenaamde ‘houthalers’)

Olieverf op paneel, 41.5 x 95.7 cm
Circa 1610

Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie

Eén uit een set van vier panelen

Deze nieuwe toevoeging aan het oeuvre van Cornelis Cleasz van Wieringen is een belangrijke ontdekking. Het is uiterst zeldzaam dat de vier panelen na 400 jaar nog bij elkaar zijn.

Adam Willaerts painting - Dutch ships off a rocky coast

ADAM WILLAERTS – HOLLANDSE SCHEPEN VOOR EEN ROTSACHTIGE KUST

(Antwerpen 1577 – 1664 Utrecht)

Hollandse schepen voor een rotsachtige kust

Olieverf op paneel, 40 x 75.5 cm

Gesigneerd en gedateerd op het schip rechtsonder: AD Willarts 1616

Ex collectie Rob Kattenburg

TOEGESCHREVEN AAN AERT ANTHONISZ. GENAAMD VAN ANTUM

( Antwerpen  1580 – 1620  Amsterdam )

Federico Spinola’s mislukte poging om de blokkade van Nederlandse schepen bij Sluis te doorbreken, 26 mei 1603

Olieverf op doek, 138.2 x 244.7 cm

Ex collectie Rob Kattenburg

Aangekocht door het Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam

1991 – Aert Anthonisz genaamd van Antum

JAN PORCELLIS-Scheepvaart op de Noordzee voor de eilanden Vlieland en Terschelling

(Gent, tussen 1583 en 1585 – Zoeterwoude 1632)

Scheepvaart op de Noordzee voor de eilanden Vlieland en Terschelling

Canvas gemonteerd op paneel, 102 x 158 cm.

Gemonogrammeerd op het wit van de vlag van de boeier aan de linkerkant: I P f

De restanten van het monogram zijn zichtbaar op de ton middenvoor op het schilderij: (J) P

Gedateerd: ca. 1625

Herkomst: Pierre Lapeyre collection (1820-1889), Chateau du Claux, Naucelles, Cantal; by descent, Val de Loire collection

Jan Porcellis_Shipping on the North Sea

 

JAN PORCELLIS – DE HOLLANDSE VIERMASTERS ‘HOLLANTSCHE TUYN’ EN ‘ROODE LEEUW’

(Gent ca. 1584 – 1632 Zoeterwoude)

De Hollandse viermasters ‘Hollantsche Tuyn’ en ‘Roode Leeuw’

Olieverf op paneel, 51 x 71 cm

Gesigneerd in vlag met initialen middenonder: ip

Herkomst: Nederland, Particuliere collectie

Tekeningen

TOEGESCHREVEN AAN MICHIEL COXIE – DE LANDING VAN SCIPIO AFRICANUS BIJ CARTHAGO, ca. 1555

(Mechelen 1499 – 1592)

Tapijtontwerp voor een wandtapijt met de Landing van Scipio op de kust van Afrika, ca. 1555

Gouache op papier, 248 x 257 cm

Literatuur: Hartkamp-Jonxis, Een geschilderd patroon voor een wandtapijt met de Landing van Scipio op de kust van Afrika uit het midden van de 16de eeuw, in: Bulletin van het Rijksmuseum 56(2008), pp. 82-101

Ex collectie Rob Kattenburg
Aangekocht door het Rijksmuseum, Amsterdam

HENDRICK CORNELISZ. VROOM – SCHEEPVAART VOOR DE KUST

(Haarlem 1566 – 1640)

Scheepvaart voor de kust

Pentekening in bruine inkt, 17 x 28.5 cm

Herkomst: Europese particuliere collectie

CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN – SCHEPEN IN EEN RIVIERMONDING, ca. 1616

(Haarlem c. 1575 – 1633)

Schepen in een riviermonding, ca. 1616

Pen, bruine inkt en grijs gewassen, 195 x 350 mm

Herkomst: Collectie Gerret Braamkamp, Amsterdam, mogelijk zijn veiling 31 juli 1771, lot 28 als C.J. v. Wieringe ( fl. 9,-); bij Pieter IJver, Amsterdam 1771; Veiling Rompel e.a. (R.W.P. de Vries), Amsterdam 14 april 1908, lot 67, herdruk (als M. Cock); Collectie Dr. Willem Anton Engelbrecht, Rotterdam 1940.

Literatuur: George S. Keyes, Cornelisz. Claesz. van Wieringen, in: Oud Holland 93 (1979), p. 43 no. 64; Ron J.W.M. Brand, “Bedreven in de konst van schepen ende see”. Cornelis Claesz. van Wieringen en de zeeschilder-kunst aan het begin van de zeventiende eeuw, Pijnacker 1995; I. van Thiel-Stroman, Cornelis Claesz van Wieringen, in: Paintings in Haarlem 1500-1850, Gent-Haarlem 2006, pp. 343-346.

JAN VAN GOYEN – RIVIERGEZICHT

(Leiden 1596 – 1656 Den Haag)

Riviergezicht

Zwart krijt en grijs gewassen, 17 x 27 cm
Gemonogrammeerd en gedateerd l.o.: vg 1653

Steile beboste oever waar vissersschepen aanleggen. Rechtsvoor een boerenwagen. In het midden zitten twee figuren aan de oever. Op de achtergrond een slot.

WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – THE WATTE CONVOYER (WADCONVOOIER) ‘VALCK’

(Leiden 1611 – 1693 Londen)

De Watte Convoÿer (wadconvooier) ‘Valck’ begeleidt een kleine vloot van Wijdtschepen naar de haven van West Terschelling.

Pentekening (ganzenveer) en bruine inkt op ivoorkleurige geprepareerde tafelet, 20.6 x 30.3 cm Gesigneerd l.r. … V.Velde

Gedateerd: ca. 1645

Provenance: Nederlandse particuliere collectie

                                                                                                                                                                                  

Ca. 1645

Literature: Leeflang & G. Luijten, exhib. cat. Hendrick Goltzius (1558-1617), Drawings, Prints and Paintings, Rijksmuseum, Amsterdam, The Metropolitan Museum of Art, New York, The Toledo Museum of Art, Toledo (Ohio) USA p.72, nos. 20 and 21, p. 74, nos. 23 and 24.

2008 – Willem van de Velde the Elder – The Watte Convoÿer (wadconvooier) ‘Valck’ accompanies a small fleet of Wijdtschepen (wijdschepen) to the port of West Terschelling

WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – DE HOLLANDSE VLOOT VOOR DE KUST VAN GOEDEREEDE, ca. 1664

(Leiden 1611 – 1693 Londen)

De Hollandse vloot voor de kust van Goedereede, ca. 1664

Zwart krijt, grijs gewassen, 17.8 x 30 cm

Aangekocht door het Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam

WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – DE NEDERLANDSE VLOOT OP ZEE

(Leiden 1611 – 1693 Londen)

De Nederlandse vloot op zee

Grafiet en grijs gewassen, 130 x 510 mm

Opschrift in pen en bruine inkt rechtsonder: Vandervelde

Herkomst: De 12e hertog van Northumberland

Wijlen Michael Robinson suggereerde dat deze spontane studie van alle soorten Nederlandse scheepvaart rond 1665 moet worden gedateerd.

 

WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – NEDERLANDSE SCHEPEN VOOR DE KUST

(Leiden 1611 – 1693 London)

Schepen voor de kust met links een bewapende Fluit, rechts van de Fluit een oorlogsschip (Fregat), in het midden op de voorgrond een Fluit en andere schepen, helemaal rechts een pier. 

Pen in bruin op perkament, 26.7 x 42.7 cm.

Gesigneerd onder de steiger: W.v. Velde

Herkomst: De beroemde W.J.M Engelbrecht-collectie (rechtstreeks van de familie gekocht).

Tentoongesteld: Hoorn, Westfries Museum Hoorn, Op de rede van Hoorn, 25 mei-7 july 2002, [tent.cat.] p.6

Literatuur: Van de Velde drawings/ a catalogue of drawing in/ the National Maritime Museum/ made by/ The Elder and the Younger/ Willem van de Velde/ Vol. I no. 9 en 10 en Vol. II nr.746; J. van der Vliet,  Willem van de Velde & zoon, [tent.cat.] Amsterdam: Het Scheepvaartmuseum, 2021, p.80.

WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – NEDERLANDSE VLOOT VOORAFGAAND AAN DE SLAG BIJ SOLEBAY

(Leiden  1611 – 1693  London)

Mei 28 – Juni 7, 1672. De Nederlandse vloot op zee voorafgaand aan de Slag bij Solebay

Zwart krijt, grijs gewassen op papier, correctie in pen en bruine inkt door de kunstenaar, 24.7 x 43.3 cm

Watermerk: Een deel van een cirkel

Herkomst: Europese particuliere collectie

WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – DE NEDERLANDSE VLOOT OP WEG NAAR DE SONT, 20 OKTOBER 1658

(Leiden 1611 – 1693 London)

De Nederlandse Vloot onder commando van Wassenaer Obdam op weg naar de Sont, 20 oktober 1658

Zwart krijt, gewassen in grijs op drie aaneengesloten bladen: 305 x 810 mm

Met inscriptie door Willem van de Velde I (rechtsboven):

Inde Noortzee op Sondag den 20 oct/ 1658 smorgens mooij weer eer wij/ bij Schagen quamen.

(Op de Noordzee kwamen wij des morgens met goed weer in de buurt van Schagen

op zondag 20 oktober 1658).

Herkomst: Nederland, particuliere collectie

Literatuur: vgl: G.L. Grove [ed.], Journalen van de Admiralen Van Wassenaer-Obdam (1658/59) en De Ruyter (1659/60),Amsterdam 1907, p. 13, pp. 154-155, 227.

WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – NEDERLANDSE SCHEPEN VOOR DE KUST ca. 1653

(Leiden 1611-1696 London)

Nederlandse schepen voor de kust met vissers vanaf een steiger op de voorgrond, ca. 1653

Zwart krijt, op drie samengevoegde vellen papier, het hoofdblad met het watermerk IHS met een kruis, 281 x 548 mm

Verzamelaarsmerk ‘B’ (verso)

Herkomst: Anonieme verkoop, Christie’s, Londen, 11 december 1979, lot 308; Nederland, particuliere collectie

WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – PORTRET VAN DE ‘GOUDEN LEEUW’

(Leiden 1611 – 1693 Londen)

Portret van de ‘Gouden Leeuw’

Potlood en grijs gewassen, 25.3 x 26 c

Herkomst: Collectie J. Mac Gowan IMG Lugt nr. 1496, gedateerd ca. 1800

Privé collectie Rob Kattenburg 

Literatuur: M.S. Robinson, Van de Velde Drawings- A catalogue of drawings in the National Maritime museum made by The Elder and the Younger Willem van de Velde, Cambridge 1973, Volume I, illustratie no. 312 (plate 64) p. 314, p. 69 en p.149; The Willem van de Velde drawings in the Boymans van Beuningen, [mus.cat], Rotterdam: Museum Boymans van Beuningen, 1979, Vol. III, aft. 120 (MB1866/T299, p.96; M. Russel, Willem van de Velde de Jonge- Het IJ voor Amsterdam met de Gouden Leeuw, Bloemendaal, 1991.

 

 

WILLEM VAN DE VELDE DE JONGE – PORTRET VAN DE ‘EENDRACHT’

(Leiden 1633 – 1707 Londen)

Portret van de ‘Eendracht’

Penseel en grijze inkt, 35.2 x 57.8 cm

Herkomst: Europese privé collectie

WILLEM VAN DE VELDE DE JONGE – PORTRET VAN HET ENGELSE JACHT DE ‘PORTSMOUTH’

(Leiden 1633 – Greenwich 1707)

Portret van het Engelse jacht ‘Portsmouth’

Potlood en grijs gewassen, 28.3 x 49.2 cm, ca. 1670

Watermerk: Gekroonde lelie boven 4WR, IHS boven IR.

Literatuur:  M.S. Robinson, Van de Velde Drawings, A Catalogue of Drawings in the National Maritime Museum. Cambridge 1973, p. 206, nr. 18

Herkomst: United Kingdom, particuliere collectie

WILLEM VAN DE VELDE DE JONGE – PORTRET VAN HET JACHT VAN JOHAN MAURITS VAN NASSAU-SIEGEN

(Leiden 1633 – Greenwich 1707)

Portret van het jacht van Prins Johan Maurits van Nassau-Siegen

Papier, zwart krijt en grijs gewassen, 29.5 x 40 cm.

De tekening van dit rijk versierde jacht is meesterlijk weergegeven en is te dateren rond 1660.

Herkomst: Collectie Auguste Normand, Le Havre; Douwes Fine Art, Amsterdam, 1970; Koetser, Londen, 1974; Privécollectie Amsterdam

Literatuur: Bert Thissen, Der Hof des Fürsten Johann Moritz von Nassau-Siegen in den Jahren 1669-1679, in: Gerhard Brunn ed., Feld war die Welt. Johann Moritz von Nassau-Siegen (1604-1679), Munster 2008, p. 247ff; E. van den Boogaart, Johan Maurits van Nassau-Siegen, 1604-1679. A humanist prince in Europe and Brazil, Den Haag 1979; Guido de Werd, Soweit der Erdkreiss reicht. Johann Moritz von Nassau-Siegen, Kleve 1979; M.S. Robinson, Van de Velde drawings. A catalogue of drawings in the National Maritime Museum made by the Elder and the Younger Willem van de Velde, 2 Vols., Cambridge 1974; G.C.E. Crone, De jachten der Oranjes. Historisch en scheepstechnisch overzicht van de jachten der stadhouders en vorsten van het huis van Oranje- Nassau vanaf het einde der 16de eeuw, Amsterdam 1937; C.G. ’t Hooft, Een geschenk van Amsterdam aan Karel II van Engeland in 1660, in: Jaarboek Amstelodamum 1921, Amsterdam 1921; Ludwig Driesen, Leben des Fürsten Johann Moritz von Nassau-Siegen, Berlin 1849; Nicolaes Witsen, Aeloude en hedendaegsche scheeps- bouw en bestier, Amsterdam 1671; Abraham de Wicquefort, Verhael in forma van Journael van de reijs ende ’t vertoeven van Carel II, The Hague 1660.

Er is uitgebreide informatie beschikbaar

WILLEM VAN DE VELDE DE JONGE – ONTWERP VOOR HET JACHT VAN DE KUNSTENAAR

(Leiden 1633 – Greenwich 1707)

Ontwerp voor het jacht van de kunstenaar, ca. 1687

Pen en bruine inkt, 41.8 x 29.8 cm

Monogram rechtsonder: w.v.v.j., en in wimpel achtersteven: wvv

Met de volgende annotatie door de kunstenaar: ‘orte by ginck houd te beterwese’ en ‘binne soo dick als buyte de kiel en breeder als hogh/de kiel gaene ofte planck naeste d kiel dick vol 2 duijm oftemer(?) En breet’. Deze opmerkingen geven informatie over de dikte en vorm van de kiel.

Watermerk: Wapenschild van Genua (Robinson nr. 48 maar met de letter Z in de onderste cirkel).

Het watermerk suggereert een datum rond 1687.

Herkomst: Europese particuliere collectie

Literatuur: M. Robinson, Van de Velde drawings in the National Maritime Museum a catalogue of Drawings in the National Maritime Museum made by the Younger Willem van de Velde, 2 vols, Cambridge 1958-1974, vol. 1 p. 91, no. 517-526.

Hij schrijft over deze tekening:’A drawing in the collection of D. G. van Beuningen at Vierhouten has an Italian watermark not usually found in England before 1680. It is possible that Van de Velde planned originally to build a yacht while he was with the Dutch and he revived his scheme when he came to England. It is unlikely that she was ever built as designed because she cannot be recognized in any paintings and drawings. There is, however, a Boeier yacht shown in a painting in the National Gallery (978) having the monogram WVV in the pendant at the stern as in the drawing at Vierhouten.’

Note: By indicating the monogram WVV in the pennant, it will certainly have been W. van de Velde’s intention to have the yacht built for his own use.

‘Een tekening in de collectie van D. G. van Beuningen in Vierhouten heeft een Italiaans watermerk dat voor 1680 meestal niet in Engeland te vinden is. Het is mogelijk dat Van de Velde oorspronkelijk van plan was een jacht te bouwen terwijl hij bij de Nederlanders was en hij heeft zijn plan nieuw leven ingeblazen toen hij naar Engeland kwam. Het is onwaarschijnlijk dat ze ooit is gebouwd zoals ontworpen, omdat ze niet te herkennen is in schilderijen en tekeningen. Er is echter een Boeier-jacht te zien in een schilderij in de National Gallery (978) met het monogram WVV in de wimpel aan de achtersteven zoals in de tekening in Vierhouten.’

Opmerking: Door het monogram WVV in de wimpel aan te geven, is het zeker de bedoeling van W. van de Velde geweest om het jacht voor eigen gebruik te laten bouwen.

Grafiek & Boeken

FRANS HUYS naar PIETER BRUEGHEL DE OUDERE- OORLOGSSCHIP MET DE INSCRIPTIE ‘DIE SCIP 1564’.

(Antwerp 1522 – 1562 / probably Breda c. 1528 – 1569 Brussels)

Warship with the inscription ‘Die Scip 1564’

Engraving, condition I of II, 24.1 x 19.3 cm.

Published by Hieronymus Cock (Hollstein III, p. 265, no. 98

Literatuur: F.W.H. Hollstein, Dutch and Flemish Etchings Engravings and Woodcuts -ca. 1450-1700, Vol. III, no. 98, pp. 262-264, with fig. (first state). Elly Bos and Maartje de Haan, The Empire of Neptune: Maritime Printmaking around the Golden Age, p. 14, cat. no. 2. Rotterdam 1996.

Irene de Groot and Robert Vorstman, Sailing ships – Prints by the Dutch masters from the sixteenth to the nineteenth century , Published in cooperation with the Rijksprentenkabinet, Amsterdam, Maarssen 1980, no. 1, with image of this first state. Muller 418 As (8). Van Bastelaer 98. De Ramaix, Lebeer 41. Laurens J. Bol, Die höllandische Marinemalerei des 17. Jahrhunderts , p. 5 with fig. Braunschweig 1973.

FRANS HUYS naar PIETER BRUEGHEL I – BEWAPEND VIERMASTSCHIP

(Antwerpen 1522 – 1562)

Bewapende viermaster

Gravure, enige staat, 22.5 x 29.4 cm
Gesigneerd in de plaat linksonder: f.h. bruegel en in de marge rechtonder: Cum.privileg
Uitgegeven door Hieronymus Cock (Hollstein III, p. 265 nr. 102)

FRANS HUYS naar PIETER BRUEGHEL I – DRIE OORLOGSSCHEPEN IN EEN STORM

(AntwerpEN1522 – 1562)

Drie oorlogsschepen in een storm

Gravure, staat I van II, 24.1 x 19.3 cm

Gesigneerd in de plaat l.o.: ‘f.h. bruegel‘ en in de marge r.o.: ‘.Cum.privileg.’

 Uitgegeven door Hieronymus Cock (Hollstein III, p. 265 nr. 105)

Literatuur: Muller 418 As(6). Van Bastelaer 105. De Ramaix, Lebeer 48. F.W.H. Hollstein, Dutch and Flemish Etchings Engravings and Woodcuts –ca. 1450-1700, Volume III, nr. 105, pp. 262-264, met afb. (tweede staat). I. de Groot en R. Vorstman, Zeilschepen –  Prenten van de Nederlandse meesters van de zestiende tot de negentiende eeuw, Uitgegeven in samenwerking met het Rijksprentenkabinet te Amsterdam, Maarssen 1980, nr. 4, met afbeelding van tweede staat. Het rijk van Neptunus – Maritieme prentkunst rond de Gouden Eeuw, [tent.cat] Maritiem Museum ‘Prins Hendrik’ Rotterdam 21.12.96-31.03.97,nr. 4, p.16.

 

JOHANNES STRADANUS (JAN VAN DER STRAET)-De ontdekking van Amerika

(Brugge 1523 – 1605 Florence)

De ontdekking van Amerika

Vier genummerde platen, elk ca. 212 x 282 mm.

Gegraveerd door Adriaen Collaert

Eerste editie, complete set

Staat I/III (1)

Staat II/III (2 & 3)

Staat I/II (4)

Uitgegeven door Philips Galle, Antwerpen, ca. 1589

Heruitgegeven in 1592 ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van Columbus’ ontdekking van de Nieuwe Wereld

LUCAS JANSZOON WAGHENAER (VAN ENCHUIJSEN) – EERSTE KAART VAN EUROPA

(Enkhuizen, 1533/1534 — aldaar, 1605/1606)

Eerste kaart van Europa door L.J.Waghenaer, 1583

Gravure 55.5 x 39.2 cm

Generale Paschaerte van Europa soe verre die Zeecusten ende Navigatien streckende zijn, gepractizeert Doer Lucas Jansz Waghenaer vã Enchuuse / Met Prívilegíe tot 10 Jaren.

Gesigneerd: Joannes à Doetecum. F. en gedateerd 1583

Literatuur: Dr. Ir. C. Koeman, Atlantes Neerlandici Vol. IV, Amsterdam, p. 465 to 467 and p. 472 K. 1A, 81. N. Israel, Theatrum Orbis Librorum, p. 78 to 84, illustration p. 81.

Een mooie en zeer zeldzame oud gekleurde kaart, gedateerd 1583.

HANS REM EN WILLEM JANSZ. [BLAEU]-De nederlaag van de Spaanse vloot tegen een gecombineerde Hollands-Engelse scheepsmacht, 3 / 4 oktober 1602.

HANS REM, graveur

(Antwerpen ca. 1567 – ca.1620 Amsterdam)

Koper gravure op 3 bladen, elk blad meet 540 x 410 mm

(Uitgeest of Alkmaar  1571 – 1638  Amsterdam)

De nederlaag van de Spaanse vloot tegen een gecombineerde Hollands-Engelse scheepsmacht, 3 / 4 oktober 1602.

Kopergravure in 3 bladen (54 x 41 cm. elk), Staat II / II

Johannes Remius.  |  Inventor Andoverpianus  |  Cum gratia et Priuilegio. 

Amstelodami  |  Excudit Wilhel. Ianz: Sub Signo  |  Solarii deaurati

Onderaan: een Latijns vers in 107 regels door Richardus Lubbaeus.

Linksonder: opdracht in zes regels aan de Staten Generaal en Prins Maurits door Hans Rem.

Gemonteerd onder de prent: een anoniem en ongedocumenteerd Nederlands vers in 44 strofen.

Watermerk: Heawood 3195‐3198

Herkomst: Nederland: ’s Gravenhage, Meijer‐Elten, 1962. Wassenaar, particuliere Collectie.

Hans_Rem_1602_Defeat_of_Spanish_Galleys

WILLEM JANZSOON BLAEU – HET LICHT DER ZEE-VAERT

(Uitgeest/ Alkmaar 1571 – 1638 Amsterdam)

In eigentijdse bruine kalfsbinding met 42 grafieken. 255 x 290 mm.

Het Licht der Zee-vaert daerinne claerlijck beschreven ende afghebeeldet werde, alle de Custen ende Havenen, vande Westersche, Noordsche, Oostersche ende Middelandsche Zee’n, 1630.

Deze editie uit 1630 is de laatst bekende voorgaande Nederlandse editie van het Licht der Zee-vaert, gedrukt door Blaeu en is slechts in 2 exemplaren bekend.

Referenties: Koeman: Atlantes Neerlandici, deel 4, M.BL7. Deze editie is zeer zeldzaam; Prof. Koeman noemt slechts twee exemplaren. Dit exemplaar en één in de Koninklijke Bibliotheek van Stockholm.

Blaeu

WILLEM JANSZ. BLAEU – Nova et Acurata Totius Europa: Tabula

(Uitgeest/ Alkmaar 1571 – 1638 Amsterdam)

Nova et Acurata Totius Europa: Tabula

Papier gemonteerd op linnen, eigentijds handgekleurd, 118.5 x 166.7 cm

Gecombineerde techniek: gravure, ets en boekdruk

Papier op canvas, oud gekleurd, 118.5 x 166.7 cm

Gesigneerd: Auct: Guil: Ianssonio Amsteldami

Te dateren tussen 1612 en 1624

Aangekocht door de John Nurminen Foundation, Helsinki (Finland)

2008, Willem Jansz Blaeu – NOVA ET ACURATA TOTIUS EUROPAE TABULA (NEW AND ACCURATE MAP OF THE WHOLE EUROPE)

Blaeu

 

CLAES JANSZ. VISSCHER EN PIETER JACOBSZ. BAST-Gezicht op Amsterdam vanaf de Noordelijke IJ-oever

Claes Jansz. Visscher (Amsterdam 1586 – 1652)- Pieter Bast (Antwerpen  ca. 1570 – 1605 Leiden)

Gezicht op Amsterdam van de noordzijde van het IJ.

Ets en gravure op 4 samengevoegde bladen, 255 x 1120 mm                                                     

Gemonogrammeerd: linksonder ‘CIV’ (in spiegelbeeld) en ‘HA’ voor Herman Allertsz Coster

Datum: 1611

Gepubliceerd : Amsterdam

Er zijn slechts 9 exemplaren gedocumenteerd.

Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie

Ex collectie Rob Kattenburg

Aangekocht door het Metropolitan Museum New York (USA)

Uiterst zeldzaam panorama van Amsterdam, bestaande uit twee centrale bladen van Pieter Bast gepubliceerd in 1599, die Claes Jansz. Visscher aanzienlijk veranderde en waaraan hij nog twee bladeren toevoegde, waardoor een panorama ontstond dat in alle opzichten het belang van Amsterdam (en Nederland) als het belangrijkste handelscentrum van de wereld viert.

Literatuur: F. Muller, Ned. Historieprenten IV, suppl. no. 1285c; R.W.P. de Vries, Amsterdamsche stadsgezichten, Amsterdam, 1913, cat.no. 4, pp. 7-8; C.P. Burger Jr., ‘Amsterdam in het einde der zestiende eeuw’, in Jaarboek Amstelodamum, Vol. 16, 1918, pp. 74-76 and 91-101; Exh. Fodor 1932 no.19; Atlas van Stolk, 1280; A.E. d’Ailly, Repertorium van de profielen der stad Amsterdam en van de plattegronden der schutterswijken, Amsterdam, 1953, cat.no. 17, pp. 20-21; B. van ‘t Hoff, ‘Grote stadspanorama’s gegraveerd in Amsterdam sedert 1609’, in Jaarboek Amstelodamum, Vol. 47 (1955), cat.no. 1c, pp. 81-131; Maria Simon, Claesz Jansz Visscher. Inaugural- Dissertation, Freiburg i. Br., 1958, cat.no. 160, pp. 170-73; George Keyes, Pieter Bast, Alphen aan den Rijn, 1981, no. 8, pp. 19-24; Irene de Groot & Robert Vorstman, Sailing Ships, Maarssen, 1982, no.20; Hollstein 125; Boudewijn Bakker [ed.], Het aanzien van Amsterdam. Panorama’s, plattegronden en profielen uit de Gouden Eeuw, Bussum/ Amsterdam 2007, no. 60, pp. 259-260.

 

 

ANTHONIE JACOBSZ. genaamd THEUNIS LOOTSMAN

(Amsterdam ca. 1606/7 – 1650)

Pascaarte van alle de Zee-Custen van Europa, 1654

Kopergravure op vellum, handgekleurd, 690 x 890 mm

In cartouche: pascaarte Van alle de Zee-Custen van europa. Nieulijcx beschreven door Anthony Iacobßen. Men vintse te coop tot Amsterdam. Op’t Water in den Loots Man.

Schaal: 1:8.200.000

Herkomst: Duitsland, particuliere collectie Dresden

Gedocumenteerde exemplaren:

Amsterdam, Scheepvaartmuseum, inv. nr. A.2535

Rotterdam, Maritiem Museum, inv. nr. WAE474

Een zeer zeldzame kaart van Europa op perkament. Er zijn slechts twee gedocumenteerde exemplaren van de Lootsman editie bekend

Literatuur: S. de Meer, Het Zeekaartenboek, Zutphen 2007; Koeman; W.W. Ristow, Nautical charts on vellum in the Library of Congress, Washington D.C. 1977; M. de Meyer, De volks- en kinderprent in de Nederlanden van de 15e tot de 20e eeuw, Antwerpen/Amsterdam 1962; W. Voorbeijtel Cannenburg, A Dutch Chart that Survived the Ages, in: Imago Mundi, no. 4 1948, p. 63; D. Bierens de Haan, Bibliographie Néerlandaise, Rome 1883, p. 139.

REINIER NOOMS ALIAS ZEEMAN – DIVERSE SCHEPEN EN GEZICHTEN OP AMSTERDAM, CA. 1652-1654

(1623/4 – 1664  Amsterdam) 

Diverse schepen en gezichten op Amsterdam, deel I, II & III c. 1652-1654

DEEL I, II & III

Verscheÿde Schepen en Gesichten van Amstelredam, Naer t leven getekent en opt Cooper gebracht, door Reinier Nooms, alÿas Zeeman

Danckerts. Exec:                                                                                                                                   

Titelpagina en elk elf genummerde platen

Ets en drogenaald ca. 13.4 x 24.5 cm

Een uitzonderlijk tweede staat van vier met het adres van Cornelis Danckerts

Herkomst: Collectie Prins Franz I von Liechtenstein, 1853-1939

LUDOLF BACKHUYSEN – DE STATENJACHT VAN PRINS MAURITS VAN ORANJE

(Emden 1630 – 1708 Amsterdam)

De Statenjacht van Prins Maurits van Oranje vergezeld door oorlogsschepen
Ets over vier bladen; samen 66 x 115.5 cm

Herkomst: Voorheen collectie van Rob Kattenburg

HARUMI SHIBUKAWA

(Kyoto 1639 – 1716)

Tenmon Bun’ya no zu.

Houtsnede op Japans papier met contemporaine zijden randen, 104 x 55cm.

Gedateerd: 1677

Gedocumenteerde exemplaren:

Science Museum, London

Museum of Science, Osaka

Prefectural Museum, Yamaguchi

Oorspronkelijke uitgave uit 1677 van de eerste Japanse hemelkaart.

Een uitvoerige beschrijving is op aanvraag beschikbaar.

 

Literature: Steven L. Renshaw & Saori Ihara, The Biographical Encyclopedia of Astronomers (New York, 2007), part 27, 1270; Kazuhiko Miyaijma, Japanese Celestial Cartography in: History of Cartography II (Chicago/London, 1994), p. 586 u. 588 ff. With ill. 14.6; Masayoshi Sugimoto & David L. Swain, Science and Culture in Traditional Japan (Cambridge/London, 1978), ill. 27, DSB XII, 403 f.; Shigeru Nakayama, A History of Japanese Astronomy: Chinese Background and Western Impact (Cambridge, 1969); Nishiuchi Masaru: Shibukawa no kenkyu [A Study of Shibukawa Harumi] (Tokyo: Kinsesisha, 1940).

JOHANNES VAN KEULEN I-HEMELKAART

(Deventer  1654 – Amsterdam  1715)

Hemels Pleyn / Plani Caelestis, ca. 1680

Kopergravure eigentijds gekleurd op karton, 50.4 x 63 cm

PETRUS SCHENK I – DE VIER CONTINENTEN

(Eberfeld 1660 -1711 Leipzig)

De Vier Continenten

Set van vier wandkaarten van de vier continenten, elk op negen samengevoegde bladen:

Het bovenste deel met titelrand op twee bladen, de kaarten van de continenten op twee bladen met decoratieve cartouches en vijf bladen met verschillende havengezichten in het onderste deel.

Kopergravures op papier met originele kleuring opnieuw gemonteerd op dun Japans papier.

Totale afmetingen: 830 x 945 mm.

Amsterdam: Petrus Schenk, ca 1706

De uitgebreide cartouches zijn ontworpen door Philip Tideman en gegraveerd door Willem van Gouwen, die beiden in de jaren 1680 voor Visscher werkten.

De kaarten zijn grotendeels afgeleid van Jan Mathysz’ set van de continenten, gepubliceerd rond 1655, die op hun beurt gebaseerd waren op Joan Blaeu’s wereldkaart van 1648 (Shirley 371).

De wandkaart van Europa is het enige bekende exemplaar.

Van de kaart van Amerika, een van Azië en een van Afrika zijn slechts 3 exemplaren bekend.

Dit is de enige bekende complete set van de vier continenten door Petrus Schenk.

Herkomst: Spanje, particuliere verzameling

Literatuur: Koeman: Atlantes Neerlandici, vols. III, p.107, after 1706, is the address on the ‘Vijgendam’ in Samsons Atlas. Krogt, p. van der. ‘Advertenties voor kaarten, atlassen, globes [&c.]’. Ill. 195, p. 50. “1702, 30 mei/ t’Amsterdam by P. Schenk, op de Beurssluys, zyngedrukt en te bekomen: Hecatompolis, of 100 voorname steden des werelds … Nog alle de Kaerten van Italie in ‘t geheel en in deelen. Nog de vier deelen der wereld, zeer naeukeurig uitgewerkt, ware onder Asia zeer net is uytgebeeld volgens de allerbeste aftekeningen. Nog een Kartesiaensche Kaert der Hemispherien of Halfronden. En eyndelyk nog een kleyne Atlas van 27 Kaerten van Sanson, afgezet voor 6 gulden. Alles uytgegeven met Privilegie.’’ The set of the four continents will be published in the upcoming publication of Wall Maps by professor G. Schilder in collaboration with the University of Amsterdam.

schenk-brochure-dk

PIETER MORTIER – Novissima Amstelodami Tabula, 1708

(Leiden 1661 – 1711 Amsterdam)

Novissima Amstelodami Tabula, 1708

Gepubliceerd in Sanson’s ‘Atlas Nouveau’ (1692).

Gravure, 47 x 58 cm

Literature: D’Ailly nr. 239

Herkomst: Europese particuliere collectie

Scheepsantiek

WILLEM JANSZ BLAEU – EEN UITZONDERLIJK EN ZELDZAAM PAAR 9-INCH AARD- EN HEMELGLOBE

(Uitgeest/ Alkmaar 1571-1638 Amsterdam)

EEN UITZONDERLIJK EN ZELDZAAM PAAR 9-INCH AARD- EN HEMELGLOBE.

Amsterdam, gedateerd 1602, maar gepubliceerd na 1621
Aardglobe
Diameter: 23 cm (9 inch)
Staat : III
In cartouche:
Productienummer: 4

Hemelglobe
Diameter: 23 cm ( 9 inch.)
Staat: II
In cartouche :
Productienummer: 12

De globes zijn gemonteerd op hun originele vierpotige, gezwarte eikenhouten Nederlandse standaards, die de houten horizonring ondersteunen. Deze is bekleed met papier met kopergravure en heeft een geverniste toplaag. De poten zijn verbonden door twee dwarsbalken die een cirkelvormige sokkel dragen met een centrale steun voor de meridiaanring.

Herkomst:
Frankrijk, particuliere collectie

REFERENTIES: Dekker, E., Globes at Greenwich: a Catalogue of the Globes and Armillary Spheres in the National Maritime Museum, Greenwich, Oxford & Greenwich 1999, pp. 278-285.; Krogt, P. van der, Globi Neerlandici: the Production of Globes in the Low Countries, Utrecht 1993, pp. 501-505.; Krogt, P. van der, Old Globes in the Netherlands, Utrecht 1984, pp. 58-60.; Ibidem, pp. 4 en 6 (2).; Pelletier, M., Cartographie de la France et du monde de la Renaissance au siècle des Lumières, Paris 2001; Pelletier, M., ‘Les Globes dans les collections françaises aux XVIIe et XVIIIe siècles‘, in ibidem, pp. 30-44; Stevenson, E.L., Terrestrial and Celestial Globes, 2 vols., New Haven 1921, vol. 2, pp. 27-30.

Globes

IR. F. BAAY – MODEL VAN DE HALVE MAEN

MODEL VAN DE ‘HALVE MAEN’

Scheepsmodel, 91.5 x 96 x 29.5 cm

Literatuur: De ontdekking van Manhattan, Henry Hudson, zoals beschreven door Robert Juet van Limehouse. Hoorn 2009; Henry Hudson’s Reize onder Nederlandsche Vlag, 1609. Van Linschotenvereeniging, XIX. ’s Gravenhage 1921.

Extensive documentation available

GERARD EN LEONARD VALK-AARD- EN HEMELGLOBE

(Gerard , Amsterdam 1652 – 1726 Amsterdam

Actief in Amsterdam 1670 – 1726, tijdelijk in Londen (1678?)

(Leonard, Londen 1675 – 1746 Amsterdam (?))

De Aard Globe, in cartouche: Cosmotheore, Cælesti nostro Globo, Par, et plane Novus,

Hic Terrestri Ut ex isteret; …
Amstelredami,
Ao; 1700
Cum privilego

De Hemel Globe, in cartouche: Uranographia Caelum, omne hic complectens; …

et ad annum 1700 completum
MAGNO ab HEVELIO; …
GER, et LEON VALCK,
Amstelædamenses
Cum Privilegio

Van deze tweede staat zijn er wereldwijd slechts drie paar bekend. De aardglobe en hemelglobe beide gedateerd 1700

Literatuur: V.d. Krogt, Advertenties 179; V.d. Krogt, Globi Neerlandici, Val 1, no. 13 (dit paar, een van de 3 in staat 2); V.d. Krogt, Old Globes in the Netherlands, Val 16 & 19 (dit paar); cf. Yonge, Cat. Early Globes in the United States, p. 62, niet in Dekker, Globes at Greenwich.

Een paar aardse en hemelglobes, 23 cm in diameter, gegraveerd door Gerard Valk in 1700 en in hun huidige tweede staat uitgegeven door hem en zijn zoon tussen 1711 en 1726; in hun originele stand met ronde houten horizon ringen bedekt met bedrukt papier, ondersteund door vier poten, en messing meridiaan ringen ondersteund door een enkele zuil. Oud gekleurd en de sterren zijn met goud geaccentueerd.

1997 – Gerard and Leonard Valk – A pair of Terrestrial and Celestial Globes

EEN CONTEMPORAIN VOLLEDIG ROMPMODEL VAN HET NEDERLANDSE 36 STUKS KANONNEN TELLENDE KOOPVAARDIJFREGAT ‘MERCURIUS’ (1747)

Gebouwd door Paulus van Zwijndregt (1681-1749) op de admiraliteit van Maazewerf, Rotterdam Totale afmetingen: 148 x 172 x 77,5 cm

De ‘Mercurius’ wordt beschouwd als het mooiste Nederlandse 18e-eeuwse model dat zich nog in particuliere handen bevindt. De beruchte scheepstimmerman Paulus van Zwijndregt, afkomstig uit een belangrijke scheepsbouwers dynastie, deed veel moeite om zijn ideale schip te bouwen. Jaren van vakmanschap waren ermee gemoeid.  

In zijn uitgesproken kwaliteit, superieure verfijning en perfecte staat kan het alleen worden vergeleken met een dozijn andere eigentijdse modellen die allemaal in museumcollecties worden bewaard.

Schaal 1: 28,5. Gebouwd plank op frame, de drie wrangen zijn zwart geschilderd, tussen de bovenste wrangen het bovendek dat doorboord is voor 22 kanonnen. 10 kanonnen zijn geplaatst op het achterdek, nog eens 4 op het voorschip. De romp is wit geschilderd onder de waterlijn, groen boven de hoofdrail. Het model is zeer fijn afgewerkt met vele voorbeelden van verfijnd vakmanschap; de treeplanken en kopspanten zijn gesneden en goud geschilderd, met ondersteuning van een gesneden leeuwenfiguur, in de kopspanten aan beide zijden geflankeerd door een gehelmde Mercuriusfiguur, mannelijk hoofdfiguur gesneden kieuwen aan de basis van de rails, alle figuren zijn goud geschilderd. De spiegel en kwartieren zijn rijk gesneden en gedetailleerd in goud met met mica ingelegde ramen. Een groen vaandel draagt de inscriptie ‘Mercurius anno 1747′. De dekken zijn volledig beplankt met handgemaakte spijkers, en gedetailleerd met gemerkte ijzeren ankers, pin en fife rails, bel met klokkentoren, relingen, ladders, kanonnen getuigd op wagens, luik, kompas, wiel, deuren en ramen op de dekhutten en tal van andere details. Drie masten, de bezaan getuigd met een lateen spankerligger, dwarsbalken, toppen en bomen, staand en lopend want. Professioneel getuigd in het midden van de twintigste eeuw met handgemaakte geslagen touwen. Alle zeilen zijn geslingerd en op het achterschip wappert een zijden Hollandse driekleur, getooid met het VOC-embleem van de Amsterdamse VOC-kamer. Op de vlag die aan de hoofdmast wappert de Statenleeuw die een pijlenschoof vasthoudt en een banier met het vaandel van de admiraliteit. Getoond op een houten wieg.

De romp meet 114 x 36 x 16 cm.

Herkomst: Gebouwd door Paulus van Zwijndregt om te worden onderzocht door stadhouder Willem IV en het admiraliteitsbestuur, 1747, daarna te zien in de Westelijke Raadskamer in het Admiraliteits- of Prinsenhof, Amsterdam; collectie M.F. (Frits) Enthoven, Amsterdam; zijn verkoop, A. W. M. Mensing & fils, Frederik Muller & Cie, Amsterdam, 26 oktober 1932, lot XI (afb. als XII); aangekocht door P. Brandt voor Stichting G. Rib- bius Peletier, Linschoten (fl. 1300,-); in bruikleen aan het Centraal Museum, Utrecht, 1940; verkoop Sotheby’s Mak van Waay, 28 oktober 1975, lot 271; particuliere collectie, België.

ADRIAEN DE BAGHIJN – ZILVEREN ‘PAIR CASED’ ZAKHORLOGE MET AFBEELDING VAN EEN WALVISVANGST

(Werkzaam in Amsterdam 1710 – 1750)

Zilveren ‘pair cased’ zakhorloge met afbeelding van een walvisvangst

Gesigneerd: An D Baghijn, amsterdam

Diameter: 46 mm.

Dag- en nachthorloge met datumaanduiding. Het uurwerk is uitgevoerd in verguld koper, met vol platinewerk, spillegang, ketting en snek. De zilveren wijzerplaat is in champlevé-techniek, de onderzijde verbeeldt een walvisvangst, in het centrum een datumvenster. De binnen- en buitenkast zijn gladgepolijst en gemerkt met meesterteken ‘IR’ in ruit waaronder een lelie (= Jacob de Roosay, werkzaam 1692-1754 te Amsterdam).

Herkomst: Europese particuliere collectie

Literatuur: P. Dekker, ‘Rederijgeschenken bij onze oude Arctische walvisvaart’, in: De Blauwe Wimpel, augustus 1981, pp. 276-279; Jens Munk, Martin Frobisher en Godske Lindenau, Drie Uoyagien Gedaen na Groenlandt, Om te ondersoecken of men door de Naeuwte Hudsons soude konnen Seylen; om alsoo een Doorvaert na Oost-Indien te vinden. Gillis Joosten Saeghman, Amsterdam ca. 1660-1670, p. 13

IR F. BAAY – DE WALVISVAARDERSFLUIT ‘DE PAEREL’

IR F. BAAY

De walvisvaardersfluit ‘de Paerel’

Een model

Lengte: 95.8cm

Herkomst: Nederland, particuliere collectie

IR. BAAIJ – ‘DE ZEVEN PROVINCIËN’

Model van het beroemde vlaggenschip van Michiel de Ruyter.
Het vlaggenschip was gebouwd door het Admiraliteitscollege op de Maze met als zetel Rotterdam

Afmeting

208 cm breed, 213 cm hoog en 81 cm diep. Inclusief tuigage en vlaggen.
Het model is ca. 100 jaar oud en gebouwd door de scheepsmodel- bouwer en restaurateur van het Rijksmuseum, Ir. F. Baaij.

Herkomst: Europese privé collectie

tweede keer dat we een model van vergelijkbare kwaliteit hebben kunnen aankopen.

Literatuur:

 Maritieme encyclopedie, deel VII Tanker-zijzwaard

–  Jaap R. Bruijn, Varend Verleden, 1998

–  Ab Hoving, Cachet, tijdschrift voor kunstliefhebbers nr. 34 maart-mei 2006

2009 – Ir F Baay – Uitzonderlijk fraai scheepsmodel van de Zeven Provincien

Scheepsantiek

Onze collectie bestaat uit Nederlands en Vlaams scheepsantiek uit de 17e, 18e en 19e eeuw over scheepvaart en cartografie. Hieronder vindt u een overzicht van enkele werken die momenteel beschikbaar zijn.